ידיד נפש

לפני כמה חודשים רעשה הארץ מפרשת עמנואל. אני לכשעצמי לעולם לא הבנתי (לא, זה שקר, אני בהחלט יכולה להבין, ועדיין….) מדוע אדם ירצה בצורה נואשת כל כך להיות במקום בו בזים לו.
וכאילו כדי לענות על תמיהתי זו, הגיע אלי הספר "ידיד נפש".

אני חייבת להודות שזה לא מסוג הספרים שחיפשתי לקרוא. סביר להניח שאם הייתי עוברת לידו בחנות הספרים לא הייתי טורחת להסתכל בו ולו לרגע, כי הוא "מגזרי". מצד שני, זהו היתרון בקבלת ספרים ללא תכנון. נחשפים לדברים שונים ומשונים.

זהו ספורו של ציון טהרני, נער בן 17 שנכנס לישיבה גבוהה בירושלים במסגרת "מכסת הספרדים" שבה מאפשרים לחמישה ספרדים ללמוד בישיבה הגבוהה האשכנזית.
גילויי האפליה והגזענות בהם הוא נתקל זעזעו אותי, אבל יותר מכך זעזעה אותי יכולת ההזדהות של ציון עם ההשפלה, ועם הטיעון לפיו ספרדים הם פחות דתיים מאשכנזים, או כדבריו אביו "רק מהאשכנזים תוכל ללמוד להצליח ולהיות רב גדול" (עמ' 54).
ההשוואה שלי אולי פופוליסטית, אבל דומה הדבר בעיני לאשה מוכה שמדי יום רודים בה עוד ועוד, ו"מסבירים" לה עד כמה היא אינה שווה דבר, ובסופו של דבר- היא הראשונה שמשפילה ראשה ומודה שהכל מגיע לה.
יתרה מזאת, ככל שעובר הזמן ציון עצמו, שמודע היטב להלכי הרוח הגזעניים משפיל ראשו ומחכה ש'הרוח תעבור'. גם הוא שותק ומתקרנף כאשר פוגעים שוב ושוב בחברו לחברותא, שאיתרע מזלו והוא כהה עור.

הספר צובע בצורה מאוד חד צדדית את התנהלות האשכנזים בחברה החרדית. וזוהי גם נקודת החולשה של הספר- פוליטיקה וסכסוכים פנימיים, לא כל שכן גילויי גזענות לשונה קיימים בכל חברה ובכל מקום. עצם הכנסת כל הדברים השליליים גרמה לי תחושת אי נוחות שמא מדובר בכתב פלסתר נגד העולם החרדי (והאמינו לי, אני האחרונה שתגונן עליהם). מצד שני, ישנה גם ביקורת (הגם שמעודנת ומבינה הרבה יותר מדי לטעמי) על שתיקת והתקרנפות החרדים המזרחים.

כותב הספר, עו"ד ארי איתן, עוסק בעבודתו באפיית המזרחים במוסדות החינוך החרדים.
גרסה מוקדמת של הספר זכתה בפרס הראשון בתחרות על שם הרי הירשון לשנת 2010.

לסיכום, העולם החרדי בכלל, ועולם הישיבות בפרט מעולם לא נראה שחור יותר.
(כי אהבתי את השפה, את הכריכה המינימליסטית, התעניינתי בעולם הזר לי, אבל התעצבנתי על הפסיביות והחד צדדיות).

לדף הספר בהוצאה.

ידיד נפש/ ארי איתן
הוצאת בבל, 2010
311 ע"מ

תגיות: , , , , , , , , , ,

10 תגובות לפוסט "ידיד נפש"

  1. אליסיה רוזנברג הגיב:

    אני לא חושבת שיש לספרדים מה להתבייש. יש להם ישיבות טובות משל עצמם.
    אני לא רוצה להישמע גזענית- אבל האשכנזים תמיד חשבו שהם טובים יותר.
    אני מסכימה מאוד עם הדוגמא שהבאת לגבי האישה שרודים בה- כנראה שגם אחרי 60 ומשהו שנים שהמדינה קיימת הספרדים עדיין מרגישים המיעוט שעדיף לו להשפיל את הראש ולא להראות מה יש לו לתת באמת.

    עצוב לי שאפילו שעברו 60 ומשהו שנים עדיין בחברה האשכנזית החרדית לא מתייחסים בפתיחות ואהדה לאנשים (אפילו אם הם ממש חרדים) ממוצא מזרחי.
    אולי בחברה של הכיפות הסרוגות המצב קצת יותר טוב ואולי גם יש נישואים בין-עדתיים.

    לסיום אני חייבת להתייחס למשהו שכתבת- כתבת שהתעצבנת על הפאסיביות- אז בתור מי שקצת קצת מכירה את העולם החרדי (אם כי אינני חרדית כלל וכלל) בכל מה שנוגע לעניינים של מזרחיים ואשכנזים- אין הרבה מה לעשות. לכן המזרחיים נשארים פאסיבים.
    כנראה שהמצב הזה לא ישתנה לעולם וחבל!

    • עשבר הגיב:

      זו בדיוק הטענה שלי: אני לא מסכימה שאין מה לעשות. אני חושבת שכרגע, במצב הנוכחי בו המזרחים ממשיכים להרכין את ראשם, הם לנצח ימשיכו לחיות בתחושה שדופקים אותם, סליחה על הביטוי. וזה יהיה נכון.

      ברגע שמנהיגי המזרחים יפסיקו לשלוח את ילדיהם לישיבות אשכנזיות, ברגע שהמזרחים קצת יצמיחו עמוד שדרה, בטוחני שדברים ישתנו. הפסיביות מתבטאת בדיוק במשפט הזה "אין הרבה מה לעשות", מצב לא משתנה מעצמו- צריך לשנות אותו!

      • אליסיה רוזנברג הגיב:

        עד כמה שידוע לי מהיכרותי הדלה את העולם החרדי, יש להם ישיבות מצויינות והרבה שולחים לשם את ילדיהם. זה סוג של הרמת ראש
        הבעיה היא באלה שעדיין מנסים בכל הכוח (ולדעתי שלא בצדק) לשלוח את בניהם לישיבות אשכנזיות מתוך מחשבה שהישיבות האשכנזיות הן הכי טובות, ושאם הבן ילמד בשיבה אשכנזית הוא יהיה יותר גאון.

        אאל"ט תנועת/מפלגת ש"ס הוקמה בדיוק לשם מטרה זו, כדי להסיר את תחושת הקיפוח מקרב החרדים ולהראות לאשכנזים שגם לספרדים יש במה להתגאות.

        עם כל זאת בענייני השידוכים המצב, כך נראה לי, לא ישתנה לעולם. לפחות לא בעולם החרדיי.

        ואסיים בציטוט של "שיר" מתוך ספרו של אורי אורבך- "ילד רע ירושלים"- הדובר בשיר הוא ילד חרדי אשכנזי:
        "לאחותי חיה-גיטל
        משותקת היד
        מצאו לה שידוך
        ספרדי
        אבל נחמד"

        • אליסיה רוזנברג הגיב:

          כשכתבתי יש להם- התכוונתי לחרדים הספרדים

          • yael d a הגיב:

            ש"ס הוקמה למטרה זו???
            כשאחד המנהיגים שלהם – דרעי – למד בעצמו בישיבה ליטאית כחק ממכסת הספרדים בישיבה אשכנזית אפשר לומר שהם קמו כדי הראות שלספרדים יש במה להתגאות?
            אם דרעי היה חושב שלספרדים יש במה להתגאות הוא לא היה הולך ללמוד בישיבה ליטאית תחת הקצבה של ספרדים!!

            ולעניין הספר – על אף העיסוק בנושא טעון ונפיץ, החד צדדיות שלו ביחד עם ההתקרנפות הפכו את הספר לשטחי למדי. חבל

        • עשבר הגיב:

          מה שאני אוהבת אצל אורבך זה שהוא יודע להגיד את הדברים כמו שצריך 🙂
          בכל מקרה, כמו שכתבה yael, אכן ש"ס הוקמה במטרה להלחם באפליה, אבל כל מנהיגיה, למיטב זכרוני בלי יוצא מהכלל, למדו ו/או שלחו את ילדיהם ללמוד בישיבות ליטאיות/אשכנזיות.

  2. א. הגיב:

    אחזור על טיעונים שהשמעתי בעבר ; מדוע הספרדים אימצו להם את הבגדים וחלק מההליכות של האשכנזים ? המנהגים, המאכלים, הזמירות וההליכות של הספרדים יפים בעיני ואפילו מדברים אל הדור הצעיר יותר מאשר המנהגים האשכנזים המקובעים, בכל זאת הם אינם שואפים ליחודיות או לאותנתיות הספרדית. ברגע שהם יבינו את היופי שנמצא בצד הספרדי שבמפה חלק מתחושת הקיפוח והמסכנות תפוג !

  3. מממאיה35 הגיב:

    קראתי עליו בקהילת הקוראים המשפיעים של ידיעות, די התלהבו ממנו.. אני לא מתלהבת, לא יודעת למה.
    תודה על ההמלצה!
    חג שמייח!

    • עשבר הגיב:

      אני לא התלהבתי לגמרי, בעיקר בגלל ההתקרנפות.
      מצד שני, אין ספק שההצצה לעולם שהוא זר ומסוגר בהחלט מסקרנת.
      חג שמח לך!

  4. עופר D הגיב:

    יפה שקראת את המגזרי הזה.
    אני די עייפתי מכאלה, ונראה שגם על זה אוותר.

    שבוע טוב ומועדים לשמחה, יקרה

להגיב לפוסט עשבר