לא נאנסה לשתוק

"איך אפשר להסביר איך הרגשתי כשנאנסתי? איך אני יכולה להסביר את התחושה של הפחד הזה? איך אני יכולה להגדיר את התחושות שהרגשתי כשהם עשו בי מה שהם רוצים? איך אני יכולה להשתמש בקול שלי אחרי שהוא אכזב אותי?" (עמ` 52).


דנה הייתה ילדה רגילה. היא למדה בכיתה ט`. אני מניחה שהיו לה חלומות ותהיות ומחשבות בדיוק כמו לילדים שלכם. בדיוק כמו שהיו לנו. עד שיצאה ערב אחד ממסיבה של הכיתה ונחה על הדשא. אחד מהחבר`ה בבית הספר התקרב אליה, שם את ידו על כתפה.

ובאותה נקודה הכל נחרב.

הם היו ארבעה. ארבעה שהכירה. היא הייתה רק אחת. כשהם גמרו, היא נגמרה. זו לפחות הייתה התחושה שלה.


היא לא דיברה. מעטות הנשים, לא כל שכן הנערות/ילדות, לא כל שכן הקבוצניקיות, שחוו אונס ומדברות. הן לא חושבות שמישהו, אי פעם, יוכל להבין מה הן עברו. יוכל לא להאשים.


לזכותו של הקיבוץ יש לומר שהם שמו לב שמשהו קרה. "לקח להם זמן להבין שאולי משהו קרה. לקח להם המון זמן לחבר אחת ועוד אחת ולקבל שתיים. כשהם פתרו את המשוואה, כבר היה מאוחר מדי בשבילי. הכעס השתלט על כל כולי" (עמ` 45).
לגנותו של הקיבוץ יש לומר שהם לא התאמצו יותר מדי. הרבה יותר קל להוציא את האדם הפגוע מהמקום, עדיף לא להשאר עם דגל מתנוסס מול העיניים כל הזמן, ולכן בסופו של דבר  מוצאת את עצמה דנה מחוץ למסגרת- אם היא לא מסוגלת להיות `כמו כולם`, בית הספר לא יכול להכיל אותה.


מה מרגישה נערה שמוצאת עצמה לבד בעולם? שלא יכולה להכיל את עצמה? שכועסת על כולם, ובעיקר על עצמה? שמרגישה שאין לה שום זכות קיום, כי היא טמאה. כי היא נכנעה להם. כי היא לא נלחמה מספיק. מה מרגישה נערה שמוצאת עצמה מושלכת בבת אחת אל מחוץ לחייה?
"אני תקועה באותה נקודה, לא מצליחה לזוז ממנה, וכולם מתקדמים במסלול הרגיל. אותי העיפו מהמסלול והם עדיין בתוכו, כל אחד מתקדם בקצב שלו, בכח שלו, אבל מתקדם ובתוך המסלול" (עמ` 201).


יש המון כעס, וכשאין על מי לכעוס המטרה הקרובה ביותר היא את.
הרס עצמי הוא כל כך… כל כך קורץ, כל כך מזמין. הרי זה מעגל שמזין את עצמו- תעוללי לעצמך רע כי את שונאת את עצמך, ואז תשנאי את עצמך בגלל הדברים שעשית.


יש נשים שבורחות לסמים, כי הן לא רוצות להרגיש.
יש נשים שמחפשות את השליטה שאבדה להן. הן חייבות להיות בשליטה כל הזמן.
יש נשים שבוחרות `לעשות תיקון` (כביכול), לקבל את השליטה מחדש:

"עד עכשיו הייתי מסתכלת על יחסי מין כעל משחק מלחמה. אני בחרתי קורבנות, אני פיתיתי אותם, אני השתמשתי בהם ואני זרקתי אותם בסופו של דבר. שום רגש לא היה מעורב שם. מבחינתי הכל היה מכני לחלוטין. יחסי המין היו הנשק העיקרי שלי במסע הנקמה שלי בגברים ובעצמי. השפלתי אותם, גרמתי להם לבקש עוד, גרמתי להם להתחנן. יחסי מין נתנו לי מין הרגשה מדומה של שליטה" (עמ` 106).


הבעיה עם כל הבריחות היא שבסופו של דבר את נשארת לבד.
גם דנה ברנזון, מחברת הספר, נשארה לבד.
לפסיכולוגים, לטענתה, לא הייתה שום סיבה ללכת:

"אני שונאת אותם. הם תחמנים. הם שקרנים. הם לא אמיתיים. הם לא נמצאים פה באמת בשבילי. בשבילם אני רק מקרה שנכנס בדלת. אף אחד לא יתייחס אלי כמו אל `מקרה`" (עמ` 46).


ואז הגיעה מלחמת לבנון השניה, ודנה, כתושבת הצפון, נחשפה לטראומות לא פשוטות. הפעם היא החליטה לחיות.
אבל החלטות לחוד ומציאות לחוד. איך עושים את זה בכלל? ועם מי? מי אמור ללוות אותך בדרך הזו, כשברור לך שאיש לא יחזיק מעמד? שאת קשה/רעה/חסרת תקנה?
"רפאל הוא הראשון שלא מתרשם מהפיצוץ. הוא לא מפחד ממני. לא משנה כמה אני מנסה, זה לא עובד. הוא לא מרים ידיים. אמנם ביקשתי ממנו לא לוותר לי, אבל יש גבול כמה בנאדם יילחם יחד איתי עלי" (עמ` 161).


זה אחד הספרים החזקים ביותר בעיניי בנושא כל כך טעון כמו אונס. והנה, גם אני משתמשת פה במכבסת מילים.
אנסה שוב: זה אחד הנסיונות הטובים ביותר בעיניי לגרום לאדם שלא חווה אונס להבין מה זה.
אין כאן שום התייפייפות. אין כאן הבטחה לסוף טוב. יש כאן הסתכלות עם המון אומץ על פצע פתוח, לעיתים מדמם. המון געגוע לנשמה/לאדם שהיה אז.

יש כאן אמירות קשות. כואבות. שלופתות את הנשמה.

ולמרות כל זאת, הרשו לי הערה טכנית קטנה: אין הרבה שגיאות הגהה, אבל יש כמה והן צורמות ("גערו מעלי" במקום "גהרו" בתיאור האונס לדוגמה).


דנה ברנזון היא אדם אמיתי לחלוטין. היא כותבת בשמה האמיתי, מתראיינת בקולה האמיתי, ואפשר גם לכתוב לה. היא אדם אמיתי לחלוטין שהחליטה סוף סוף להפסיק להתבייש במה שנעשה לה, ולהשתמש בקולה כדי שאחרים אולי יוכלו לשמוע סוף סוף. צריך להעריך את האומץ להיחשף בשמך כשאת קיבוצניקית בישראל הקטנה.

היא מנהלת "אני אתה והטבע", מרכז שיקומי טיפולי לאנשים ולחיות בר פצועות.
היא בוחרת לחיות.

"למה את לא נותנת לעצמך לחיות? כמה אפשר להעניש את עצמך על משהו שהוא לא אשמתך ולא בשליטתך והוא כבר קרה? די. מספיק. תענישי אותם בחיים שלך. תענישי אותם בהגשמה שלך, תענישי אותם באהבה שלך" (עמ` 78).


הצצה בספר ובדברים שדנה כתבה לקוראים אפשרית באתר ההוצאה.

לסיכום,
(בגלל האומץ, בגלל הכנות, בגלל שמגיע)

נחשים וסולמות בדרך הביתה/ דנה ברנזון
הוצאת Contento De Semrik, שנת 2009
293 ע"מ

תגיות: , , , , , , ,

16 תגובות לפוסט "לא נאנסה לשתוק"

  1. הלב מזהב הגיב:

    שבוע טוב (:-

    אונס הדבר הכי חמור לדעתי שקורה
    אישה שנאנסה מאבדת הרבה
    לא חוויתי תודה לאל אבל קראתי ושמעתי ראיונות
    עושה רושם שהספר טוב כי מסופר מפיה של אישה שעברה
    זה אחרת כשזה נכתב
    אחפש אותו ואקרא
    שבוע נפלא
    מוזהבת

  2. פל הגיב:

    תודה על ההמלצה, הסיפור

    מכדרר כדור אימה בבטן, וכל הכבוד על האומץ להיחשף.

  3. siv30 הגיב:

    תודה

    קראת את דבק שקדים וציאניד?
    הוא עוסק גם בנושאים כאלה

    • עשבר הגיב:

      אני חושבת ש

      קראתי כל ספר שיצא בנושא.
      אבל דבק שקדים למיטב זכרוני עוסק באנס אחד, שפוגע בילדה
      שוב, אני לא זוכרת.
      אני באמת צריכה לקרוא אותו שוב

  4. עופר D הגיב:

    תודה על ההמלצה המפרגנת

    הנושא לא פשוט, ההתמודדות לא קלה, והמקור הראשון לתיאור הופך את הדברים לחוויה שהינה יותר מחוויה ספרותית בלבד.

    תודה, ואשתדל להגיע לספר החשוב.
    נראה שלגברים אפילו קשה עוד יותר להבין את עניין האונס.
    אז אשתדל.

    לילה טוב, ושבוע טוב לכולם

    • עשבר הגיב:

      כבר אמרתי חובה?

      לצערי הספר לא זכה ליותר מדי תשומת לב.
      אני חושבת שלגבר קשה להבין את עניין האונס, כי גברים מתמקדים, סליחה על הבוטות באקט החדירה.
      אם תסתכל על החוויה כעל חוויה משפילה בעיקרה, לכל אחד יש קצה קצהו של חוויה כזו (גם אם לא באותו סדר גודל) ואז הרבה יותר פשוט להתחבר.
      שבוע מעולה לך!

  5. flashes הגיב:

    אוףףףףף

    קשה וקצת מזכיר לי את האונס בקבוץ שמרת…

    • עשבר הגיב:

      מאוד מזכיר את האונס בשמרת

      אבל באותה מידה גם את האונס ברמת השרון.
      כל אונס קבוצתי. נראה לי.

  6. ע נ נ ת הגיב:

    נשמע מדהים

    ומיוחד ומרתק.
    תודה

  7. מממאיה35 הגיב:

    תודה על ההמלצה

    כתבת אותה בצורה שמעבירה את חווית הקריאה, בצורה שכבר גרמה לי לקשיי נשימה. אני מקווה שאגיע לספר הזה (אפשר לקנות בחנות רגילה?)
    חיבוק

    • עשבר הגיב:

      אני חושבת שכן

      מישהי שאני מכירה ראתה אותו בסטימצקי
      אבל אפשר לשלוח להוצאת הספרים מייל ולשאול אותם. הם בד"כ עונים.

      דווקא חשבתי שאולי את מכירה אותה… היא עושה גם כל מיני קורסים של תודעה ונשימה..

להגיב לפוסט עשבר